Tesla 710A

TESLA n. p., 1983/86

Věž ani bedny už nejsou součástí mé sbírky.

Stolní minisystém - věž. Sestava radiopřijímače, magnetofonu, zesilovače, gramofonu a reproduktorů. Gramofon nemám.

Tuner T710A - superhet pro příjem v pásmech VKV CCIR a OIRT a SV. Příjem stereofonního vysílání. Na VKV tři předvolby, obvod pro potlačení šumu. Na SV přepínatelná šířka pásma. Ladění ve všech pásmech pomocí potenciometrů a varikapů. Indikace síly signálu a vyladění, orientační ladicí stupnice z LED diod pro předvolby. Senzorové přepínání z předvoleb na plynulé ladění řízené dotykem na ladicí knoflík. Možnost vynuceného monofonního provozu, umlčovač šumu mezi FM stanicemi. Natáčecí feritová anténa, vstup pro externí SV anténu a uzemnění, vstupy pro FM anténu 300 ohm symetrický a 75 ohm nesymetrický. Podsvětlená stupnice.

Zesilovač Z710A - stereofonní zesilovač o výkonu 2x 10 W do 8 ohm. Tónové korekce s možností jejich vypnutí, přepínač na mono provoz, výstup na sluchátka. Vstup pro dynamickou přenosku, magnetofon, tuner a další zdroj signálu. Korekce jsou nepřímo řízeny napětím.

Magnetofon M710A - stereofonní magnetofon systému Compact Cassette. Mechanické ovládání, vyhazování kazety do boku, ruční nebo automatické řízení záznamové úrovně, dva bargrafy jako indikátory vybuzení, obvod pro potlačení šumu, ruční přepínání Fe/Cr, počítadlo. Jeden motor, elektronický autostop s elektromagnetem řízený jazýčkovým kontaktem. Mechanika je převzata z modelu B60 z 60. let.

Reprosoustava 1PF 067 76 viz. zde.

Tento systém se velmi povedl po designové stránce a působí skutečně efektně. Hliníkové panely přístrojů jsou krásné, nicméně v jejich hrubém povrchu se usazuje špína, pro očistu je nutné panely demontovat a umýt ve vodě.
Kvalita je bohužel trochu horší. Tuner je především poměrně nestabilní, což je u výrobků Tesly Bratislava z tohoto období běžné a je to dáno způsobem ladění, kdy sebemenší odchylka ladicího napětí způsobí odladění stanice. Kolísání napětí není nikdy možné 100% zabránit, a tak stanice ujíždějí, zejména s teplotou. Použité mezifrekvenční filtry také nejsou moc kvalitní, jejich výměna by přístroji asi velmi prospěla - časem vyzkouším.
Zesilovač hodně šumí. To je dáno použitými integrovanými obvody v tónových korekcích. Nepříjemné jsou také rány z reproduktorů jak při zapnutí, tak při vypnutí, které jsou skutečně velmi ostré a silné. Zesilovač považuju za nejslabší článek celé soustavy.
Jak tuner, tak zesilovač mají problémy s kvalitou plošných spojů. Pájecí linka asi nebyla úplně v kondici, a tak jsou studeňáky, cínové můstky a spálená nepájivá maska běžným jevem.
Magnetofon je celkem dobrý, hraje pěkně, problém je s dostupností náhradních dílů, které jsou atypické. Narozdíl od ostatních částí soustavy nejde magnetofon snadno rozebrat za účelem vyčištění, nebo jsem alespoň nepřišel na to, jak.

Systém jsem nalezl v roce 2012 na sběrném dni. Vše víceméně fungovalo, samozřejmě bylo nutné vše vyčistit a panely vykartáčovat pod vodou. U tuneru nehrál jeden kanál, příčinou byl vyschlý vazební elyt. U magnetofonu nefunguje autostop, elektromagnet je trvale seplý, příčinu jsem zatím nezkoumal - renovaci magnetofonu nemám zatím dokončenou. Rád bych systém uvedl do co nejlepšího stavu a časem bych si rád ubastlil i MP3 přehrávač vestavěný do skříňky tuneru od nějakého vraku.

Nakonec jsem situaci přehodnotil, pro běžný provoz teď používám výrobky z počátku 70. let, které se bohužel ukázaly jako spolehlivější a celkově lépe fungující než tato minivěž, která navíc svým designem do sbírky moc nezapadala. Přenechal jsem ji tedy Milanovi Línkovi.

Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710
Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710
Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710Tesla 710