Tesla ANP404 Pluto

TESLA n. p. Liberec, 1970/71.

Magnetofon jsem dostal na opravu, není součástí mé sbírky.

Kotoučový dvoustopý magnetofon osazený germaniovými tranzistory, pro napájení z šesti baterií R20, externího zdroje 12V nebo síťového zdroje AYN402 vloženého do prostoru pro baterie. Cívky do průměru 13 cm, rychlosti 4,76 a 9,53 cm/s, komutátorový motorek s elektronickou regulací otáček. Ručkový indikátor vybuzení a stavu baterie, hlasitý příposlech při záznamu, možnost trikového záznamu bez smazání předchozí nahrávky, tónová clona, vstup pro mikrofon a rádio nebo gramofon, výstup na reproduktor 4 ohm, vestavěný eliptický reproduktor. Plastová skříň, kovové odnímatelné madlo.

Přístroj je odvozen z magnetofonu Uran, největší změnou je elektronická regulace otáček místo odstředivé. Dále byly provedeny různé drobné změny v zapojení a na skříň je nově použit kvalitnější plast.

Udanou závadou bylo to, že se po chvíli chodu na 4 cm/s začne rychlost výrazně zvyšovat v závislosti na teplotě. Jinak byl magnetofon po elektrické i mechanické stránce plně funkční a dobře hrající. Příčiny kolísání rychlosti byly nejspíš dvě - chyba v zapojení (chybějící rezistor mezi bází a emitorem výkonového tranzistoru) a stárnutí součástek - zvýšení Icb0 tohoto tranzistoru. Pokusil jsem se nejdříve doplnit rezistor, kolísání se sice zlepšilo, ale pořád to nebylo ono. Nakonec jsem místo tranzistoru GC510K osadil křemíkový tranzistor v pouzdru TO220, který jsem našel v zásobách, a kolísání prakticky úplně zmizelo i bez odporu. Elektronická regulace v Plutu je i dle zkušeností ostatních paradoxně problematičtější než zastaralá mechanická v Uranu.

Další závadou je vyschlé mazivo v motorku, který při přetáčení nebo při doběhu po vypnutí občas zahrčí. Motorek se však velmi těžko rozebírá, tak jsem to radši nechal tak. Jinak magnetofon funguje velmi pěkně a překvapil mě velice dobrou kvalitou zvuku. Zásluhu na tom možná má obložení zadní strany reproduktoru vatou, které provedl majitel. Vzhledově byl magnetofon téměř jako nový. Zajímavá je nálepka přes otvory trimrů otáček, myslím, že se na málokterém přístroji dochovala.