Tesla ANP471 Delta

Tesla Pardubice, 1991.

Stolní kombinace radiopřijímače a magnetofonu se zesilovačem, pro napájení ze střídavé sítě, modulová koncepce. Plechová skříň, plastový panel.

Radiopřijímač pro příjem FM v pásmech CCIR a OIRT. Ruční ladění napěťovou syntézou, přepínatelná rychlost ladění, deset předvoleb, digitální stupnice s LCD displejem, konstruovaná jako měřič frekvence oscilátoru, podsvětlená žárovkou. Vypínatelné AFC a stereo příjem. Nesymetrický anténní vstup 75 ohm.

Kazetový stereo magnetofon, elektronické ovládání, dva motory a elektromagnet, automatické přepínání typu pásky, obvod pro potlačení šumu, optický autostop, počítadlo. Ruční řízení záznamové úrovně, dva bargrafy jako indikátory vybuzení.

Stereofonní zesilovač o výkonu 2x 10 W sinusově, 15 W hudebně do 4 ohm. Tónové korekce, spínač INTIM pro snížení hlasitosti a upravení přednesu, vstup pro gramofon s dynamickou přenoskou, CD přehrávač a další magnetofon. Na vlastní magnetofon se přepne automaticky po spuštění přehrávání. Výstup na sluchátka Jack 6,3.

Poslední pokus pardubické Tesly o vytvoření tržně konkurenceschopného přístroje. Součástková základna využívá především součástky Tesla. Stupnice radiopřijímače používá princip, který byl tehdy oblíben u levných autorádií - frekvence oscilátoru není určována frekvenční syntézou a stupnice pouze měří jeho kmitočet. Takové řešení neumožňuje přímé zadání žádaného kmitočtu. Nicméně v autorádiích se na stupnici použil specializovaný integrovaný obvod a celek byl velmi jednoduchý. V Deltě je totéž zajištěno složitým a rozměrným obvodem s mnoha logickými IO, na rozvod napájení jsou dokonce použity plechové sběrnice, které připomínají éru sálových počítačů. Celkový dojem navíc kazí to, že časová základna je tvořena jen RC oscilátorem s obvodem 555, který je nestabilní, takže zobrazovaný kmitočet pořád kolísá. Kazetová mechanika je odvozená z Condora, nicméně došlo k řadě vylepšení. Ovládací logika je opět s tyristory, avšak jsou použity kvalitní japonské motorky. Velmi však chybí automatické řízení záznamové úrovně. Zesilovač využívá obvody A2030 a na rozdíl od bratislavských výrobků, vybavených elektronickými korekcemi se speciálními IO vyznačujícími se značnou hladinou šumu, jsou zde použity klasické korekční obvody s dvojitými potenciometry. Zesilovač lze hodnotit kladně, zvuk je velmi dobrý.

Není příliš překvapující, že se komerční úspěch nedostavil a bylo vyrobeno jen několik tisíc kusů. Dovozové výrobky nabízely stejné nebo lepší funkce, ale při daleko jednodušší konstrukci a tedy nižší výrobní ceně, než jaká byla u tohoto velesložitého přístroje. Podle pamětníků navíc nebyla kvalita výroby příliš dobrá a tyto přístroje jsou značně nespolehlivé. Výroba spotřební elektroniky následně skončila a zanedlouho poté i celá Tesla Pardubice.

Přístroj jsem získal v roce 2014 od jiného sběratele, který jej příležitostně používal jako zesilovač. Po zapnutí nefungoval, tuner jen šuměl, magnetofon po sepnutí pouze hlasitě vrčel, jak kmital elektromagnet posunu hlav. Tuner po nějaké době od zapnutí sám od sebe ožil a nyní je plně funkční, ale citlivost není nic moc, navíc se při ladění objevuje silný šum a různé hvizdy. Ruční ladění je velmi nepohodlné. Na druhou stranu je tuner stabilní a neodlaďuje se, ovšem to by mělo být samozřejmostí! U mnoha jiných výrobků Tesly bohužel nebylo. V magnetofonu byly rozpadlé řemínky a zatuhlá přivíjecí spojka, kmitání elektromagnetu záhy samo vymizelo, ale pro změnu přestala fungovat ovládací elektronika, pravděpodobně kvůli studenému spoji, nicméně ke spodní straně desky se nedá snadno dostat. Zesilovač funguje bez problému, potenciometry nechrastí. Byly k nim paralelně nabastlené kondíky 100n, účel jsem nepochopil, výsledkem byla jen nepoužitelnost funkce INTIM (skoro to nehrálo a zcela chyběly vyšší kmitočty). Při napětí sítě 230 V jsem při vybuzení obou kanálů naměřil u každého sinusový výkon 10 W, pokud se vybudil pouze jeden, tak měl výkon až 19 W. Přístroj by tedy snesl silnější síťový zdroj. Jinak stačilo přístroj jen otřít, je v pěkném stavu až na chybějící plastický nápis Delta a trochu oprýskaný potisk panelu.

Aparát jsem nakonec daroval Slávkovi, který jej poslal dál.