TESLA n. p. Bratislava a Orava, 1953/58
Radiopřijímač - superhet pro příjem v pásmech DV, SV, KV 16-51 m, osazený elektronkami 2x UCH21, UBL21, UY1N, s universálním napájením. Kulatý dynamický reproduktor, bakelitová skříň, plastové knoflíky, skleněná stupnice, papírová zadní stěna.
Možná nejznámější výrobek celého n. p. Tesla, zejména v zahraničí. Zapojení je stejné jako u starších typů Talismanů, zajímavá je skříň velice originálního designu ve stylu art deco, která se dělala v tmavě červené, hnědé nebo černé barvě. Rádií se vyrobilo velmi mnoho, červená barva je nejběžnější. Během výroby došlo ke drobným změnám, například novější kusy nemají v bakelitovém výlisku skříně zality mosazné vložky se závitem pro upevňovací šroubky, ale mají závity přímo v bakelitu. Také se mírně měnil tvar knoflíků. Výroba byla po nějaké době převedena do nově vzniklé Tesly Orava a pracovníci se výrobou těchto přijímačů zaučovali na budoucí výrobu televizorů. Nevýhodou těchto rádií je velká spotřeba, a tedy výhřevnost, která způsobuje degradaci skříně v místě nad UBL a UY. Skříň zde bývá ztmavlá a zmatnělá. Z hlediska bezpečnosti jsou kritickým místem knoflíky, resp. jejich zajišťovací červíky. Ty musí být správného typu, úplně dotažené a zakáplé voskem. Může na nich totiž být síťové napětí. Častým výsledkem diletantských oprav jsou šrouby nesprávných rozměrů trčící z knoflíků a samozřejmě nijak nekryté.
Na začátku června 2016 jsem obdržel tři tato rádia se zadáním, že z nich mám udělat jedno hezké a zbytek si ponechat. Všechna tři byla v hezkém stavu, pouze zadní stěna v jednom případě chyběla a u zbývajících byla poničená. Seskládal jsem z nich jedno velice pěkné červené pro původního majitele, které obdrželo repliku zadní stěny, novou šňůru, nové elektronky a kompletní výměnu svitků. Šasi bylo v zánovním stavu, slaďování nebylo nutné, bohužel na horním konci krátkých vln se objevila závada s parazitním zakmitáváním oscilátoru. Po dlouhém zkoumání pomohlo zatlumení cívky L29 odporem 2k2.
Pro sebe jsem sestavil hnědé s poškozenou, ale původní zadní stěnou a šňůrou. Tento kus má stupnici, která správně patří na typ 306U. Ze svitků se měnil jen vazební, odrušovací a blokovací na AVC a druhé mřížky. Jedna půlka elytu byla uhnilá, tak jsem zespodu šasi připojil náhradní. Spálený žhavicí odpor jsem vyměnil. Po lehkém sladění rádio pěkně funguje.
Třetí kus dostal červenou skříň. Stupnice je vybělená sluncem a zadní stěna je rozpadlá. Po výměně všech svitků je funkční. Žhavicí odpor je spálený a přemostěný náhradami, výstupní trafo není původní, šňůra je zatím novodobá. Tento kus někdo brutálně slaďoval, takže má v jádrech mf filtrů místo zářezů pro šroubovák krátery a na ladicích trimrech není vůbec drát. Rádio se ale i tak celkem povedlo sladit a také pěkně hraje.
Kus na výměnu:
Můj kus:
Zbývající kus: