Škoda Felicia Combi

Hned po nastěhování do Nemilan jsem si všiml, že na ulici parkuje celkem hezká felicia combi. Auto se téměř nehýbalo a nakonec zůstalo stát s propadlou STK a prázdným kolem. Protože jsem potřeboval nějaké auto na ježdění v zimě, abych nemusel ničit formana, nechal jsem za oknem lístek, že auto koupím. Felda vypadala na pohled opravdu dobře, byla trochu omlácená, ale nebyla shnilá. Sympatické byly okresní SPZ. Hned ten den volala paní majitelka, že se auta už stejně chtěla zbavit, že už jezdit nebude, tak jsme si plácli. Za auto jsem jí dal 17 000, pár dalších tisíc jsem dal lokálnímu autoopraváři, který se o něj celou dobu staral. Ten auto rozjezdil a udělal na něm novou STK. Mělo najeto přesně 100 000 km a stála pod ním kaluž převodového oleje.

Auto je z roku 1995, je to 1,3 50 kW ve výbavě GLXi a v exportním provedení pro Belgii. Od tuzemských předfaceliftových felicií se odlišuje zejména lakovanými nárazníky, což je zřejmě práce belgického dealera. K nadstandardní výbavě patří přední mlhovky, otáčkoměr, sedačky s bederními opěrkami a lepší tkaninou, otevírání kufru z místa řidiče, autorádio se čtyřmi reproduktory (v autě chybělo), spojler na dveřích kufru a tažné zařízení. Je to tedy na dnešní poměry holobyt, žádné luxusní prvky z pozdějších felicií jako elektrická okna, klimatizace, posilovač řízení atd. nejsou přítomny. Auto si předchozí majitelé koupili z bazaru. V Belgii zřejmě auto po pár letech provozu prodělalo nehodu na levý přední roh a následně bylo dotaženo do ČR a po opravě prodáno, jak bylo v té době běžným zvykem. Nový pan majitel s ním běžně jezdil až cca do roku 2014, kdy si koupil trojkovou fabii a auto nechal manželce, která si v 68 letech udělala řidičák a začala s autem jezdit na nákupy. Auto pak najelo každý rok nanejvýš pár set km, nejčastější zakázkou u zmíněného automechanika byla zdechlá baterie a nejdále se s ním paní údajně vypravila pro med do sousední vesnice, která je asi 3 km daleko.

Po koupi jsem auto začal rovnou používat, ale některé věci nešlo dále odkládat. Zejména pneumatiky byly dost mizerné, paní občas trefila nějaký ten obrubník, a tak byla každá guma jiná a všechny zpuchřelé a odřené. U Vaška jsem z jeho zásob vybral trochu lepší zimní gumy na plechových discích. Povedlo se mi pak koupit pěkné lité disky s letními gumami. Dále bylo nutno vyměnit koncový díl výfuku a svíčky, které byly také každá jiná a navíc byly tříbodové, které do tohoto auta vůbec nepatří. Převodovka se častějším ježděním zřejmě nějak zatáhla a už téměř neteče. Také byl ukrutně zasviněný vzduchový filtr, který byl snad ještě původní z výroby. Kuriozitou byl bouchlý odrušovací člen na alternátoru. Auto má dost vytahané rozvody, horší přední ložiska a nefunkční otáčkoměr, to jsem ještě nevyřešil. Jezdím s ním pravidelně, ale na delší trasy si raději beru formana, který je živější a díky pohonu na LPG také levnější na provoz. Felda je zase výrazně lépe odhlučněná a taky lépe tlumí špatné silnice, forman je oproti tomu tvrdý jak motokára. Sedačky s bederní opěrkou jsou velice pohodlné. Výhledově bych chtěl udělat lokální opravy laku a nechat nalakovat nové nárazníky, původní už jsou dost odřené a rozlámané.